vrijdag 10 augustus 2007

travelsinmystudio (1)

Ik las in een woontijdschrift het verhaal van Caroushka, een Zweedse artieste die een opmerkelijk leven leidt. In Stockholm presenteert ze tijdens de wintermaanden een populair tv-interieurprogramma. Eenmaal het voorjaar aanbreekt verruilt ze de drukke metropool voor een eenzame ‘verbanning’ op haar eigen eiland, ergens langs de kust van Zweden. Het artikel doet me nadenken en wegdromen. Stel dat je twee levens hebt. De ene helft van het jaar kom je onder de mensen. De andere helft hul je je in eenzame afzondering. Wat een weelde aan indrukken, wat een prikkeling, wat een uitdaging. En deze vrouw doet het. Al jaren.

Enkele ogenblikken later sta ik in mijn atelier en zucht ik. Dit is hoe mijn liefste, creatieve kamer er momenteel bij ligt. Een weinig ongeordend is zacht uitgedrukt… Tijdens mijn recente studiejaren (compleet achter me – is dat gek?) gebruikte ik mijn atelier om te strijken en te kijken naar stofjes die liggen te wachten op het moment dat ze zullen worden aangewend in een groter geheel. Voor diegenen die niet weten dat ik vóór mijn studie een ànder leven had : patchwork is mijn ding (Niet alleen in textiel. Ook zo in het leven). Alle kleine dingen maken een deel uit van een groter geheel. Dat is voor sommigen fysica. Maar ik zie dat minder strak en al helemaal niet wetenschappelijk. Creëren is een noodzaak. Mijn discipline is kleine lapjes groter en krachtiger (en ook praktisch) maken. Zoals we in het leven doen, toch?

En terwijl ik sta te kijken naar het verleden en mijmer over de toekomst groeit de idee een OPEN HUIS te organiseren, zoals weleer. Mensen uitnodigen. Gedachten wisselen. Textielcreaties presenteren. Plezier maken! Zou ik de moed kunnen opbrengen om mezelf opnieuw te smijten? Heb ik voldoende tijd om nieuwe, leuke hebbedingen te maken die mensen kunnen bekoren?

Ik heb gisteren en vandaag zitten puzzelen. Hoeveel dagen tot een voorlopig vooropgestelde OPEN HUIS datum? Hoeveel voorraad? Hoeveel moed? En yey! Ik ga het doen! Ik ga opruimen (zodat ik weldra een opgepoetste versie van mijn atelier kan posten). Ik ga mijn werkschema aan de muur hangen. Ik zal jullie van week-tot-week up to date houden van mijn vorderingen. Ik zal travel-en in mijn atelier. Misschien dat Thor ’s binnenvalt? Misschien dat jullie binnenvallen? Van harte welkom!

2 opmerkingen:

Luc Van Haute zei

Je hebt mijn nieuwsgierigheid geprikkeld Nadine, wees er maar zeker van dat ik eens zal binnenwippen

EnidaN zei

Hey? Luc! Whenever you want, hein.