zondag 9 december 2007

cijfers revisited

Zwitsere bergtoppen priemen vertrouwd door het gladde wolkendek, als SN 2720 op donderdagochtend de daling boven Genève inzet. Ik kan het niet beeldend weergeven (mijn camera boven mijn hoofd in het bagagerek, en ik vastgegordeld), maar ik word er telkens stil van. De aanblik van die duizenden jaren oude vertrouwde bakens in de zonovergoten ochtend op 30 000 voet… respect en nederigheid!

Ik meen me te herinneren dat ik eerst in Genève kom op mijn achttiende, als ik nog jaarlijks aan het interrailen sla. Ik geloof dat de jeugdherberg in Genève één van de modernste is die ik in de eighties meemaak. Zalig vind ik het om me op de gemoedelijke stroom van de zomerstad te laten meevoeren, die ik me als reizende jongeling-op-een-schoenveter poog toe te eigenen. Op de achtergrond stille getuigen van duizenden jaren beschaving : de uitgestrekte Jura aan de ene, de indrukwekkende Alpen aan de andere kant. Hoofdrolspeler de majestueuze Mont Monty Blanc.

Vanuit Karen en Barnaby’s woonplaats in Divonne-les-Bains krijg je bij helder weer net die begeesterende Witte Berg te zien. Bij helder weer. In Frankrijk en Zwitserland waait en giet het echter water, net als hier. Op berghoogte hult de neerslag zich als een luchtig wit jasje om de naaldbomen van de Jura, maar Monty blijft hardnekkig aan het zicht onttrokken.

Karin nodigt me uit op de internationale school van Genève, om er een gastles PATCHWORK te verzorgen. In de paar dagen respijt na OPEN HUIS dus meteen powerpoint revisited (sinds bibschool alweer verleerd!), maar goed dat technologie een vorm van logica in zich meedraagt. ISG ligt aan de heuvelachtige voet van de stad in de nabijheid van internationale mastodonten als UN, en de levendigheid van een middelbare school met internationale allure doet dit hart van me telkens een beetje sneller kloppen. Ook het aanhoren van de creatieve plannen van 17-18-jarigen is een proces dat telkens weer prikkelt en me doet geloven in de kracht van persoonlijke creatie.

Bedankt K&B en Maria, om me enkele dagen nijvere rust te gunnen in een inmiddels vertrouwde omgeving. Mijn indrukken vertalen zich vast in de huiselijke bedrijvigheid die zich aan me opdringen zal na de OPEN HUIS voorbereidingen van de afgelopen maanden. Eindelijk ook weer tijd voor het project dat ik in oktober hier op weblog introduceerde. Een stille wenk voor alle fotografen (ook liefhebbers!!), en ne dikke merci aan DAF, die me telkens weer nieuwe cijfers toestuurt.

Ik krijg er zowaar zin in!

Geen opmerkingen: