dinsdag 12 februari 2008

hier voor een reden

Collega Brigitte bracht recent seizoen één van LIFE ON MARS voor me mee, omdat ze weet wat ik graag kijk. (Zij introduceerde me vorig jaar overigens aan SIX FEET UNDER, maar dat is een ander verhaal, en een andere tijd). In 1973 is hoofdrolspeler Sam Tyler (JOHN SIMM) 4, maar in feite is hij 37. Of toch niet? Ik doe geen poging het uit te leggen, ik kan slechts met aandrang verwijzen naar de serie. Zonder dat ik het doorheb startte vorige week ASHES TO ASHES op BBC. Het hàd een belletje kunnen doen rinkelen, maar het deed het niet, want ik ben nooit een Bowiefan geweest. Ik was, nadat ik over mijn eerste naïeviteit heen was, meteen mee. Of toch niet. Besloot ik om het ene voor het andere te kijken? No-ho! Geen d-i-y time warpen, want dat werkt niet. Het nieuwe, vrouwelijke hoofdpersonage Alex Drake (KEELEY HAWES) wordt naar het zalige 1981 gecatapulteerd en verwijst vrij vroeg in de episode naar Sam Tyler uit LIFE ON MARS. Verloren en stilaan gewonnen. En dàn de muziek!

Afwijkingen in de tijd zijn fascinerend, natuurlijk. Sinds THE WHITE SOXX niet meer echt aan tijdsdimensies gedacht, maar in de eighties in het paleis van Versailles er wél naar liggen zoeken : de realiteit achter de spiegel. Ik had op die legendarische Europareis geen walkman bij me, alleen maar another lady (zoals in de song!), maar in mijn hoofd klonken de woorden van die merkwaardige ééndagsvlieg in de muziek, VERSAILLES, op. Herinnert u zich die? En hoe oud, overigens, was u, in 1973? En in 1981? En zijn we hier, of daar, voor een reden? :)

Geen opmerkingen: