vrijdag 1 februari 2008

rituelen

Eén van de acteurs uit HAPPINESS bezondigt zich op hilarische wijze aan de uitspraak “dat rood vlees eten de oplossing biedt voor menig huid- en hartsprobleem”. Ik glimlach bij de simpele idee, en dat is goed. De monotone lucht van 1 februari houdt immers niks grappigs in. De kortste maand van het jaar en ik kijk er traditiegetrouw niet naar uit. Hell, zelfs winteren kan het niet. En dat duurt dit jaar maar liefst 29 dagen…

Vanmorgen op de bank wordt mijn aandacht getrokken door luide ploffen, gevolgd door een onmiskenbare nasleep. Ik schuif het raamgordijn in de keuken opzij. Eén enkele vuurwerkspat in de bleke ochtendlucht boven de huizen aan de stationskant trekt mijn aandacht. Honderd dagen! Het is zover. De laatstejaars op Thors school vieren feest. Zij begeven zich vanochtend aan het ritueel van het afscheid (van hun jeugd? van hun onschuld?), en aan de voorbereiding van de rest van hun leven. Of ze dat zelf doorhebben laat ik in het midden.

Terwijl ik boodschappen loop, valt het woordje rituelen me opnieuw te binnen. Is er een ritueel dat soelaas brengt in de duistere dooimaand? Verder dan WITTE KONIJNNACHT kom ik niet. In Engeland is dat een gebruik dat op de laatste dag van elke maand wordt geïnstalleerd. Als je “wit konijn, wit konijn, wit konijn” zegt, na middernacht en vooraleer je iémand spreekt, dan mag je een wens voor goed geluk doen voor de komende maand. Ik weet het. Ik ben een beetje laat om dat vandaag pas te vertellen.

2 opmerkingen:

Cram zei

Mooi stukje.
Wat gebeurt er als je drie maal na elkaar 'zwart konijn'zegt? ;)

traveling... in huis en erbuiten zei

Ik denk, de hemel valt.
Op zich niks verontrustend dus.