vrijdag 14 maart 2008

horos

Het gebeurt dat ik me voorneem ‘even’ een tekst te corrigeren, maar wat ik vanmorgen deed heeft ook mij verrast. Op drie speculaasjes bij halftwee eindigen, ik weet niet. Ik weet niet of dat gezond is. Het verhaal vaart er wel bij, want het is van 49 pagina’s teruggelopen naar 36, en dat zint me. Erik zegt toch altijd : schrijven is schrappen. Ja, schrappen, heerlijk. Mijn rug moet ik dit weekend toch wat loslopen.



Geboortehoroscopen zijn er om getekend, uitgelegd en begrepen te worden. a. deed dat voor mijn sterrenteken. Ik zit strakjes de tweede uitlegsessie uit. Cram zegt, “neen, horoscopen daarin geloof ik niet”. Ik moet toegeven, het dagelijkse gepalaver in kranten raakt behalve kant noch wal ook mijn koude kleren niet. Maar een geboortehoroscoop, die uittekent waar de sterren en planeten staan op het moment dat je de koude wereld inrolt, dat heeft iets begeesterend. Ik ga er eigenlijk vanuit dat als je er geen geloof aan hecht, je het evengoed kan geloven. Het voordeel van de twijfel heeft me in het verleden vaker bijgestaan.

Bovendien voeren de voorbereidingen me langs het burgerlijke standloket, waar ik een uittreksel uit de geboorteakte opvraag. Ik herinner me dat die officiële optekening de handtekening van mijn vader draagt, een dierbaar goed. Hij was er, -- jaar geleden, en had twee mijnwerkers als getuigen bij zich, de Malfroids. Het uur van geboorte is van cruciaal belang bij het berekenen van de persoonlijke hemelkaart. Ik kan alleen maar zeggen dat het druk is in mijn 12de huis. Yeah, yeah… !

Ter afronding koekjes bakken. Doughnuts uit de oven… een verrassende zoektocht op het internet werpt hun belofte in mijn schoot. Maar het wordt laat en het deeg zal moeten liggen tot morgen. In aantocht zijn ze, fotograferen zal ik ze. Ik voel het.

Geen opmerkingen: