maandag 28 april 2008

jane austen heeft spijt


Toen ik in oktober 2006 mijn keuze voor het eindwerk BDI aanbood aan de oordelende raad, werd ik teruggefloten. Mijn taak was een exposé aanvatten over openbaar bibliotheekwerk, niet een thesis schrijven. Omdat ik op dat eigenste moment niet echt uit de verf kwam met mijn verdediging aan het adres van Jane Austen, liet ik mijn idee varen. Better safe than sorry, bedacht ik, vaag overtuigd dat Austen opnieuw zou opduiken, op één of andere wijze.

Vanmiddag zit ze op het krukje naast de naaimachine. In anticipatie van MISS AUSTEN REGRETS, knikt ze me toe, laat niets aan het toeval over, wijst me op barsten in het behang en de weergaloze val. Toch ben ik opgetogen met haar kamervullende aanwezigheid. Miss Austen lijkt ondanks haar rauwe nuchterheid en eloquent gevoel voor humor (haar kracht) de romantiek te hebben uitgevonden. Meer dan dat, vervoert ze ook vandaag nog harten. Okee. Dat klinkt melig. Iets harder dan? Austen heeft spijt over bepaalde beslissingen die ze in haar leven heeft genomen.

Jane Austen bleef single, en toen ging ze rond haar veertigste dood. Toch heeft de scenariste van MISS AUSTEN REGRETS tijdens haar voorbereidingen een weinig bekend feit (her)ontdekt : Austen kreeg in haar van romantiek verstoken persoonlijke leven één trouwaanzoek, én ze accepteerde. Na een volle nacht heen-en-weer gedebatteer met haar zus Cassandra echter, trok Jane haar ja-woord in. We hebben het raden naar de reden.

De tijd sinds Austen is 200 jaar opgeschoven. Maar is dat zo? Eigenlijk vond ik in het najaar van 2006 niet dat ik hoefde uit te leggen waarom een auteur als Jane Austen ook vandaag relevant blijft, en dus een aanwezig schrijver in de openbare bibliotheek moet zijn. Want? Wordt een bewust single vrouw halfweg de veertig vandaag, net als toen, uit de nek bekeken? Wordt luidop gefluisterd dat ‘[de single] er goed uitziet; waarom dan is dat mens alleen; snap jij dat nu?’. Worden singles geweerd van privé-feestjes, omdat ze bedreigend en te onafhankelijk zijn? Lijdt liefde ook vandaag aan halve woorden, broedt het onderhuids en is het ondergeschikt aan al de rest?

Is in onze Westerse samenleving vandaag, net als 200 jaar geleden, economie de voornaamste drijfveer in relaties? Eén blik op Vlaams overheidsbeleid en één oor naar sociale (voor)oordelen, leert me dat singles vandaag niet écht goed af zijn. Vrijheid en blijheid is wat hen uit onwetendheid wordt toegeschreven. De gammele koopkracht van de single echter, lijkt af te stevenen op sociale vervreemding. Commercieel oninteressant haalt het in onze snelle, resultaatgerichte economie natuurlijk niet. Blijven dromen van een eigen, private Mr. Darcy (him or him) is misschien, after all, zo gek nog niet.

PSYours, truely heeft voorlopig nergens spijt van.

EN OOK, nieuw in de cinema : THE JANE AUSTEN BOOK CLUB

3 opmerkingen:

Tom zei

Morgen moet de liefde komen voor wie nooit heeft lief gehad, morgen moet de liefde komen voor wie ooit heeft lief gehad. (naar een Latijns vers)

Tom zei

Er schuilt veel talent in je. Gebruik het aub.

Franky zei

Miss Austen regrets was meer dan de moeite om te bekijken.

Singles zijn inderdaad niet beter af vandaag de dag en de rekeningen blijven maar aantikken...