dinsdag 13 mei 2008

90’’ update

Eén blik op het bord dat voor me staat voert me naar het woordje grub. De Engelsen passen het woord streetwise toe, en die neiging heb ik vanavond ook. Het gerecht ziet eruit zoals het klinkt, en de bedoeling is om het bord leeg te eten zonder erbij na te denken. De Chinese kool heeft geen humpf, de sojasaus proeft eentonig zout, de champignons blijven smaakloos ronddobberen in het waterig sausje. Het overkomt me dat ik ongewild grub klaarstoof. Ingetogen eet ik mijn bord leeg. Ik besef dat ik elders inspiratie zoeken moet.

Misschien moet ik mijn geest laten leiden door de blijde boodschap van de goedendag? Op de trein lukt het slecht. Veel mensen op een kliekje bij elkaar, druk getater en wegsijpelende stilte. Altijd fascinerend, onder elke weersomstandigheid. Dat de verlichting niet werkt zorgt in de tunnel voor absolute intimiteit, maar ik hoor links van me gesteun van de dame die haar metrokrantje niet gelezen krijgt. Geen goedendag hier. Zwetende kopjes en betekenisvolle blikken vormen geen aanleiding tot een gesprek over het weer. Of is het er weer over? Er is me ingefluisterd dat de actie goedendag oneindig wordt verlengd. Hemel.

In de vlucht dan een schitterend cijfer 33 ontdekt op een vintage muur in een straat in Manchester. That’s right, LIFE ON MARS revisited. Hoe langer ik kijk, hoe hilarischer wordt DCI Hunt. Alle nancy’s & gladys’s samen… geweldige fake seventies show. Vorige week nog viel ik voor Jacques Henri Lartigue, dankzij de uitstekende BBC-documentaire GENIUS OF PHOTOGRAPHY (op CANVAS, elke donderdagavond, 22 uur). Ik heb het zweven nog niet geleerd, maar dan, het gaat hem ook om momentopnames.

(foto : roen's ranch) - Tot slot een moment stilte, de duur van het lezen van dit artikel bijvoorbeeld, voor de teloorgang van de kerk van Galmaarden. Een brok jeugdsentiment dat in rook opgaat. Toemen, hein.

2 opmerkingen:

didiermaurice zei

... druk getater en wegsijpelende stilte... zou een mooie titel kunnen zijn. Eentje zoals 'kreten en gefluister' of de 'helaasheid der dingen'. groet d.

Tom zei

Je houdt wel van Engelse dingetjes hé. Fijn !