vrijdag 30 mei 2008

eggleston

Aflevering 4 van THE GENIUS OF PHOTOGRAPHY voert onder andere William Eggleston de huiskamer binnen. Het doet me prompt de boekenkast induiken, op zoek naar een uitgave die ik jaren geleden impulsief kocht, en stockeer (om ‘in de toekomst te raadplegen’). De toekomst is gearriveerd, want ik vind THE DEMOCRATIC FOREST precies op de plaats waar ik het boek vermoed, weg van stof.

Ik ontdek dat het fotoboek wordt ingeleid door Eudora Welty, autoriteit in woord en beeld met betrekking tot (vervlogen) Amerikaanse subculturen. Dat was ik helemaal vergeten. Eggleston’s fotografie brengt ook THE RIVER’S EDGE voor me tot leven, een film uit de late jaren tachtig, waarin een onontgonnen Keanu Reeves opwachting maakt. De finesse van de film is me ontgaan en Eggleston fotografeert niet in de eerste plaats moorden. Leegte en moordende verlatenheid, echter, zijn er altijd.

Lang voordat ik in fotoboeken de spirit terugvind, ervaar ik in ’90 net die onvolledige beelden en uit focus bungelende, menselijke aspecten van de Noordamerikaanse samenleving, wanneer ik er enkele maanden rondtrek. Het is niet dat het gevoel hier bij ons afwezig is. Het is dat de kodachrome kleuren tot vandaag aanvuren en het vroege ochtend- en het late middaglicht een hoofdrol verlenen in de natuurlijke en industriĆ«le landschappen. Het is dat op het eerste zicht wereldvreemde Amerikanen verrast de lens inkijken, om in dezelfde blik meteen gerust te stellen. Het zijn momentopnames van toen, die vandaag niks aan kracht hebben ingeboet.

Eggleston werd geboren in Memphis, TN, toevallig de eerste Amerikaanse stad waar ik op mijn rondreis halt houd. (Memphis zijnde evenzeer rock’n roll & bluesstad (SUN STUDIO on Union Avenue; bourbon on Beale Street), nog altijd een beetje GRACELAND en vooral ook filmlocatie in MYSTERY TRAIN).

Dat gezegd zijnde mis ik nu Memphis, TN. Een heel klein beetje.

Geen opmerkingen: