vrijdag 23 mei 2008

verbeeld je

verbeelding (de v)
  1. verbeeldingskracht, fantasie
  2. (verbeeldingen; verbeeldinkje) verkeerde voorstelling
  3. verwaandheid
  4. (verbeeldingen; verbeeldinkje) uitbeelding

Geregeld valt het woord verbeelding in gesprekken die ik voer met vrienden. Is verbeelding het waard beleefd te worden, leidt verbeelding ons slechts tot bekoring, is verbeelding datgene wat ons ├╝berhaupt leidt? Jeanette Winterson wijdt er in haar essaybundel KUNSTOBJECTEN een artikel aan, VERBEELDING EN REALITEIT. Zij grijpt terecht terug naar ikonen uit het verleden om de definitie van verbeelding kracht bij te zetten. Dat doe ik hier bewust niet.

Verbeelding reist met me mee, overal waar ik kom. Het helpt de drukke manager van “Hoe maakt u het? Met ---”, die zonder pardon bovenop mijn tenen komt staan, te relativeren. Het cijfert de luidruchtige, zich van een Antwerps accent bedienende verantwoordelijke in de kringwinkel Zottegem weg in het behang (he he). Het doet me zoeken naar opties op plekken waar ik geen opties voelen kan. Het helpt de ochtend een stuk vooruit, drukt de middag sneller om, ontrafelt de avond heerlijk lang. Verbeelding maakt me rustig als de wereld me drijft tot aan de rand.

Geplukt uit het boekje dat ik op de valreep van de bibliotheekplank licht : “In 1946 noteert [Roger Martin du Gard] in zijn dagboek dat hij De verdrinking zo waarheidsgetrouw, zo gedetailleerd probeert weer te geven, dat straks niemand gelooft (net als bij Confidence Africaine) dat hij het verzonnen heeft. Een ironische, en misschien zelfs verontruste opmerking, maar tegelijk het schrijversdoel van Martin du Gard : de verbeelding tot een werkelijkheid maken en de lezer tot een toeschouwer die zich door die werkelijkheid laat meeslepen….” - Anneke Alderlieste

Daarvoor doe ik het.

3 opmerkingen:

MJ zei

... ook de foto heeft alles om de "verbeelding" te stimuleren!

Tom zei

Onlangs heb ik een boekje gelezen van Diane Broeckhoven, een talentvolle schrijfster die voor de meesten nogal onbekend is. Je schrijfstijl doet me denken aan die van haar. Het is leuk om lange zinnen op te bouwen die een mooi bouwwerk kunnen zijn. Jeroen Brouwers, een andere bekende schrijver, was alvast een meester-architect.

Je foto is sprekend en heel mooi. Is het wazige beeld zo bedoeld of heb ik het verkeerd voor ?

traveling.... in huis en erbuiten. zei

De kracht van het moment.
Een glas viel uit mijn zonnebril, en terwijl ik wachtte op koffie, weerspiegelde onverwacht op tafel een magische wereld.
Oh hemeltje!