zaterdag 14 juni 2008

ken je KEN

Er zijn dagen dat vriendschap vóór chocolade komt, maar als ze samen arriveren is het feest. Terwijl Nigella haar lekkers bereidt in een supersonische kitchenaid, blijf ik in de weer met 2 ½ kommen en een keukenmachine die gaandeweg stukjes plastic afschudt. Dat heeft charmes en gelukkig snijdt het botte materiaal niet.

Voor S. is ’t de eerste keer geraardsbergen, en dus verzorgen we een korte rondleiding. De schoenhakken verbieden een wandeling naar de bovenstad, de MUUR is uit den boze. Op de markt wordt een koppeltje matrimoniaal ingezegend, en we knipogen naar S. : volgend jaar aan jou! We kunnen nauwelijks wachten om jou plichtsbewust (en met veel geklets en humor) naar je nieuwe leven te henna-en…

Langs de Vredestraat komen we vanzelf uit bij de kringwinkel. De laatste tijd is het een wekelijkse stop, voorbode van de komkommertijd. We zwermen uit, want we hebben alledrie erg verschillende doelen. Toch vinden we elkaar terug op het gelijkvloers. Daar raak ik eerst aarzelend, dan trefzeker verrukt van KEN. Ik haal hem uit elkaar, ik streel hem reeds over zijn rug. Ik ga erbij zitten, en wil hem graag elektrisch laten draaien. Dan roep ik de hulp in van mijn handlangers. Dames, mag ik jullie introduceren? D. heeft al een stiekeme fotosessie achter de rug. Voorlopig geen bewijs.

Aan de balie wil ik zekerheid of KEN het doet. Het garantiebewijs kan niet meteen worden opgediept uit de lade, maar ik maal er niet om. D. zal hem dragen. Ik ben blij. Kuierend, heffend en puffend brengen we KEN onder in de keuken, in afwachting van een poetsbeurt. Sweet parlez in grupello en een afzakkertje met voeten in de tuin later, laat ik het water in de vaatbak stromen. KEN’s hulpstukken worden schoongewreven, zijn torso raakt opgeglansd. Hij is eigenlijk brandnieuw. Is KEN aan zijn proefstuk toe?

Geen paniek, mijn dierbare mr. KEN WOOD. Vanaf nu mag jij op het aanrecht whizzen, en whirren, als een bedwelmende derwisch. Ik hou nu al van je.

4 opmerkingen:

Tom zei

'k had erbij moeten zijn. :)

didiermaurice zei

als ik denk aan het recept van het gebak dat ons te wachten staat... maal ik nu al koffie :)

traveling.... in huis en erbuiten. zei

yokes... 't zal er 's van komen.
:)

Jo zei

inspirerende, pictorale KENnisgeving