woensdag 23 juli 2008

liegen (2)

Op je dertiende een leugen vertellen, en die groot laten worden door de leugen vol te houden, dat doen meisjes soms. Meisjes hebben daar mogelijk redenen toe, of ze denken die te hebben. Berouw komt na de zonde, en boete doet het meisje als de waarheid harder knaagt dan ze voor mogelijk hield. Ik weet dat. Ik ben een meisje.

Joe Wright verfilmde Ian McEwan’s ATONEMENT. Hij deed dat verrassend beklijvend. De door McEwan filmisch beschreven aristocratische pastimes van de familie Tallis op het Engelse platteland in de jaren voor de tweede wereldoorlog, worden in treffende fotografie vastgelegd. De regisseur past onconventionele flash backs en forwards toe, waardoor de dynamiek van de film sterk blijft, en de bombastiek leefbaar. Onder andere door de mooie plaatjes worden onderliggende intenties en intensiteit van de karakters naar het oppervlak gevoerd.

Briony is die zomer dertien, en Briony vertelt haar leugen. Of verzwijgt de waarheid. Het verhaal wordt verteld door Briony zelf, maar even zo goed door haar antieke typewriter, die het in de muzikale score voor het zeggen heeft. In welke mate het verdraaien van de waarheid impact heeft op Briony's eigen leven, en op dat van de haar omringenden, wordt scene na scene pijnlijk duidelijk.

Keira Knightly overtuigt nog altijd niet. Haar poging de eerste prijs te halen voor tristesse wordt met natuurlijk gemak ingehaald door de jonge Saoirse Ronan. In volwassenheid wordt Briony vertolkt door een even sterke Romola Garai. Beide actrices dragen de verhaallijn van de film, die het boek overigens naar de letter weerspiegelt.

2 opmerkingen:

didiermaurice zei

ook de foto liegt of de kerk?, zij dondert de vallei in! :)

wim de geest zei

Ik ben een overtuigd bewonderaar van Ian McEwan en heb, denk ik, ruim de helft van zijn romans gelezen, een zelfs herlezen.
Nu ik dit zit te schrijven beschik ik helaas niet over mijn exemplaar van Atonement. Ik moet het dus doen met de herinnering aan wat er bij mij omging toen ik het boek las. Er is een niet geringe discrepantie tussen het boek zelf en wat er van overleeft bij de lezer toen hij de tekst las. Mijn twee vragen zijn enkel gebaseerd op gegevens uit mijn geheugenbank.
1. Is Keira Knightly de actrice die de rol speelt van Briony of van Cecily? Wie is dan Saoirse Ronan? Van het antwoord op deze vraag hangt verder af wat ik moet denken over je afkeurend oordeel en het niet verdienen van de "eerste prijs voor tristesse". Aansluitend: wat doet je hier het concept tristesse invoeren? Een beetje toelichting, graag.
2 Op het eind van je stuk schrijf je dat de film de verhaallijn naar de letter weerspiegelt. Wat mij tijdens de film opviel waren de vele weglatingen: o.a. de repetities van het toneelstuk van Briony; het vermelden van het bezoek aan het Londense archief met al die persoonlijke documenten van de slachtoffers die "Duinkerke" meemaakten. Ik wil niet zeggen dat ik daartegen bezwaar heb. Maar een ding weet ik niet meer. Wordt in de roman Briony opgevoerd als de auteur van het boek "Atonement", zoals dat in de film gebeurt?
Ik kijk uit.