vrijdag 1 augustus 2008

weemoed

[Paola Pivi]
Anciaux jr. wrijft zich vast uitslovend in de handen als hij enkele video-installaties in WATOU aanschouwt. Naast Spaanssprekende sportatleten die onbegrijpelijke comments plaatsen, speelt Zidane op een bloedhete hooizolder zijn recente competities nog ’s over. Ik heb de helft niet begrepen van wat ik zag, maar lag dat aan de warmste dag van juli?

[hiraki sawa]
Enkele lokaties waren weggevallen en werden vervangen door onbekende huizen en schuurtjes. Er was teveel Claus achter gesloten deuren en te weinig kleur in onverwachte hoekjes. Holland was nogal vertegenwoordigd in het bezoekersaantal, en ik bedoel wel degelijk ‘Holland’. Ik geef toe dat dit een eenzijdige duiding is. Lag het warempel aan de heetste dag van juli?

grensland
Het onweer brak naar vertrouwde gewoonte niet los, hetgeen resulteerde in een oververhitte trein huiswaarts, die achterland weifelend achter zich liet. Ik hou van spontane kunst. In de tanende landschappen die voorbijgleden aan het vuile treinraampje, hield ik meer van hen dan van de kunstige, geleden installaties. Maar was dat onder invloed van de uitputtendste dag van juli?

[gery de smet]
Jaar na jaar wordt me afgeraden fotografische impressies van kunstwerken in Watou te publiceren in eigen beheer. Ik heb daar steeds welwillend begrip voor opgebracht. Maar nadat ik recent verscheidene musea bezocht, waar foto’s maken haast wordt aangemoedigd, heb ik besloten die knellende kap over de haag te gooien en met vermelding van de kunstenaar weer te geven wat me wel kon bekoren. Maar of dàt nu aanzet om helemaal naar ’t Westen van het land te trekken, op de broeierigste dag van het jaar?

Augustus. Voorbode van het najaar. Begin maar.

1 opmerking:

Tom zei

Je hebt gelijk, Nadine, ik zie het nu pas in. Tom