woensdag 10 september 2008

wachten op boeken

Bibliotheeklopen is geen woord dat écht bestaat, maar het is het woord dat ik zoek. En ik mis het. Ik mis het bibliotheeklopen in bibliotheken die we in België niet langer hebben. Ik mis het dorpschooltje, waar in verfomfaaide lokalen met hoge ramen, de gemeentesecretaris op zondagochtend de boekerij twee uur openhield. In zijn eigen tijd stempelde hij, tussen twee kerkmissen door, de lidkaarten af. Hij bleek ook moeiteloos te verschalken. Ik loodste boeken, waarvoor ik officieel te jong was, onder mijn trui de deur uit. (Ik smokkelde ze de zondag nadien keurig en op dezelfde wijze weer terug.)

De spanning en sensatie van bibliotheeklopen kent sindsdien haar weerga niet. De bibliotheken op zondag geopend zijn overigens op één hand te tellen; gezegend mogen ze zijn. In mijn lokale bib kan ik wel gewoon lopen, van maandag tot zaterdag. Ik kan me moe lopen, terwijl ik laveer tussen één hoog en het gelijkvloers. Ik kan me geërgerd verliezen in het nieuwe referentiesysteem voor non-fictie, dat me niks bijleert over classificeren (mijn natuurlijk stokpaardje). En ik mis het mystificeren. Het droge, digitale oog aan de uitgang verklikt bliepend. Daarbovenop vertaalt de nostalgie van vandaag zich in ginnegappend zaalpersoneel, dat het dubbelzinnige effect van de alarmbel wegwuift. Bibliotheeklopen valt niet echt spannend te noemen.

Behalve als ik er een en ander bijdenk, natuurlijk. In mijn geestesoog kuier ik graag langs bestofte rekken en snuif ik welgezind de mufheid van gedrukte materialen, die decennia lang berustend wachten op uitleen, op. In hun beproefde druk komen sommige naslagwerken nooit van de plank, tenzij ze uiteindelijk in een verlossende uitverkoop terechtkomen. Jammer voor de boeken, die ooit hoopvol van de drukpers rolden. Jammer voor de schrijvers, die niet altijd in hun eigen tijd worden ontdekt. Ik wilde dat ik hen kon verblijden met mijn laaiend entoesiasme, maar ik word verzocht te fluisteren.

ZUID-OOST-VLAAMSE BOEKENVERKOOP - jeugdcentrum SPIRAAL – Zakkaai Geraardsbergen zaterdag - 27 september van 9 tot 5

4 opmerkingen:

Tom zei

Ik herken het helemaal.:)

didiermaurice zei

wow, wat een bibliotheken... daar word ik stil van.
... en merk dan dat in je hoofding net onder 'my' uit 'travels with my son' een ei tevoorschijn wordt getoverd... eindeloos wegduiken in dromenland. :)

isabelle zei

die bibliotheken...kan me niet herinneren dat ik ooit al zoveel moois bij elkaar heb gezien, fantastisch! merci voor de beelden

hanneke zei

Ik hou het woord erin!