donderdag 11 september 2008

boodschap

Ik hou van films waarin de boodschap voorbij beeld en klank ligt. Ik hou van een boodschap die me bewust maakt van het veranderende, menselijke klimaat waarin we leven. Ik voel me beter als ik merk dat mensen vindingrijk zijn, een hart hebben, in staat zijn liefde te voelen, en los te laten. Ik ben opgelucht als een verhaal interrelationele diversiteit aanboort, maatschappelijke standpunten uitdiept en dat doet aan de hand van een vleugje wrange humor.

Mirsad steelt omdat hij het uit traditie verplicht is aan zijn oom. Mirsad is ingeweken BosniĆ«r, zijn moeder is Muslim. Ze pogen hun leven waardig te slijten in London. Mirsad heeft dromen en vraagt zich erbij af uit welk verleden hij stamt, waar precies hij thuishoort. Architect Will zet samen met zijn zakenpartner Sandy een groen landschapsbureau op in de woelige King’s Cross buurt. Hun visie op de toekomst van een stukje wereldstad zien ze vertaald in een reeks inbraken in hun ultramoderne pand, die zij merkwaardig gelaten opvatten. Heeft dat te maken met het feit dat zij als upper class yuppies zelf een buurt binnen breken en zich erdoor schuldig maken aan het overtreden van onbeschreven natuurwetten in territoriumafbakening?

Op het thuisfront loopt Will verloren tussen zijn beeldschone vrouw en haar emotioneel onevenwichtige dochter. Ondanks verwoede pogingen dringt hij niet door tot beide vrouwen en zoekt elders troost. Hij komt Mirsad op het spoor en neemt het recht zachtmoedig in eigen hand. Anthony Minghella’s BREAKING & ENTERING rondt af in voorspelbare, zelfs een tikje ongeloofwaardige tragiek. Desalniettemin is het de boodschap die telt.

1 opmerking:

Tom zei

Moet ik zeker eens zien. Je bent mij een stapje voor in film kijken :). Greetz tom