donderdag 30 oktober 2008

de appel valt traag

Vers gewassen goed dat uit een propvolle wasmand op de stoffige vloer wipt; een mes dat onhandig uit je vingers en onder het aanrecht glipt; een ei dat onverstoorbaar van het kastoppervlak rolt; struikelen over wintersloefjes; blijven haken in elektriciteitssnoeren; je enkel pijnlijk verzwikken aan niets; naast je stoel gaan zitten; een traptrede missen en je luchtledige evenwicht verliezen...

Voor sommigen een bron van lichte ergernis, voor anderen een blijk van Finagle’s Law*. Ik voel me geen wetenschapper en ben niet op zoek naar ingewikkelde procedures tot begrip. Maar ik sta toch maar te kijken van het effect van zwaartekracht. Want geen voorwerp valt naar omhoog. Anderzijds komt alles wat wordt opgegooid, weer pijlrecht naar beneden. Voor wie zich niet tijdig uit de voeten maakt een onaangename aangelegenheid.

Ik kan er niet onderuit mezelf te rekenen tot de groep van mensen die zich licht (tot waanzinnig) ergert aan onbewaakte momenten van pech. Brievenpost, waarvoor ik net noodzakelijk door de knieƫn ging, die prompt weer uit mijn handgreep glijdt. De huissleutel die blijft haken in het deurslot om na moeizaam wrikken een vrije val neerwaarts te maken. Het stuur van de fiets dat parmantig de tegenovergestelde kant uitgaat, met alle gevolgen vandien. Maakt mij niet happy. Een ongelukkig toeval van vermeende slachtoffers observeren leidt voor de opportunist tot onsterfelijke candid camera momenten, terwijl ik toch eerder lijd in de plaats van de gevallene, die gewetenloze zwaartekracht vervloekt.

En toch. Bestaat ‘omgekeerde’ zwaartekracht? Is, wat onder invloed van gravitatie op een genadeloze neerwaartse beweging afstevent, ook onderhevig aan lyrisch oprijzen? Wordt de multicolore zeepbel op haar vlucht gedreven door omringende luchtstromen of is ze voorwerp van ‘anti’ tijd-ruimtecontinuum? Dwarrelt zwaartekracht heen en weer en op en neer zoals een lichtvoetig pluimpje dat doet? Is vallen en opstaan duaal te vatten, als in een wisselende, sentimental mood?

*de wet van bedrog : als iets mis kan gaan, dan gaat het mis – op het slechts denkbare moment

2 opmerkingen:

curious girl (lisa) zei

gorgeous!

Tom zei

Weet je, Nadine, als je aan de zijkant van een blad papier blaast, wappert het blad op. De lucht wordt verdeeld over de bovenkant en de onderkant van het blad. Een principe waardoor vliegtuigen evenwichtig in de lucht kunnen blijven hangen. Dit heb ik me laten vertellen: zonder opwaartse druk, geen neerwaartse druk. Stel je voor dat we als raketten in de lucht vlogen bij een zuchtje wind. Schitterend niet ;). PS Ik ben geen fysicus.