maandag 8 december 2008

mikmak en prullaria


Een woord dat me intrigeert en dat nog niet is doorgedrongen in de klassieke, nederlandstalige woordenboeken is miscellaneous. Een heerlijk woord, dat mits toepassing van wat decembermagie kan worden ingedeeld in zalige geledingen. Wie houdt er niet van (on)verklaarbare merkwaardigheden? Wie beweert niet te worden aangelokt door intrigerende curiosa, bijzondere opvallendheden of vreemdsoortige zeldzaamheden? Wie gedraagt zich af en toe niet een heel klein beetje als een peeping tom?

Waar worden we als mens, als we ons laten gaan, nog het liefst van al door afgeleid; door het doorsnee voor de hand liggende, of door de magische begeestering? De rand der dingen is immers zoveel intrigerender dan de kern die mooi, egaal en geruststellend symmetrisch is. Welke bijzonderheden gaan schuil aan die grillige rand? Wat is de andere betekenis van hetzelfde? Welke is de diepgang van een op het eerste zicht ongelaagd objekt? Welke mens houdt onze aandacht iets langer vast : de onopvallende figuur of de devil-in-disguise?

In de boekenwinkel wordt mijn oog gelokt door het CURIOSITEITEN – boekje, dat onopvallend op de hoek van de tafel ligt te blinken. Auteurs, compilators en uitgevers investeren tijd, energie en geld om trivia uit het leven te bundelen en als luchthartige lectuur aan te bieden, in de vorm van ‘essentiĆ«le nonsens, ongewone kennis en vitale onhandelbaarheden’. Ik blader langs heraldische kleurensymboliek onder de zeven wereldwonderen van de antieke wereld door. Ik laat me leiden door “smaakvolle liedjes en films om van te smullen”. Ik bedenk dat gemengde collecties van deze aard vooral papieren rust brengt aan de chaos in de wereld.

Foto’s die ik onder geen algemeen onderwerp kwijt kan, komen in mijn map ‘diversen’ terecht; ik ben al enkele diverse mappen rijk. Weinig gebruikte, maar handige keukenhulpmiddelen stapelen zich als in een warrig winterpalet in de derde lade onder op. Sokken die op onverklaarbare wijze hun maatje verliezen… wachten op wat nooit meer komen gaat in nog een andere lade. En waar laten we al die opmerkelijke blogjes van ons als we ’t ons zouden beginnen afvragen? Allemaal den (kerst)boom in?

4 opmerkingen:

didiermaurice zei

mikmak vind ik anders een woord dat 'miscellaneous' dicht benaderd en in de slipstream ervan vindt 'travels' tal van andere betekenisverwante woorden als (een greep): (on)verklaarbare merkwaardigheden, intrigerende curiosa, vreemdsoortige zeldzaamheden, devil-in-disguise, curiositeiten, essentiƫle nonsens, trivia, vitale onhandelbaarheden, gemengde collecties, diversen, zalige geledingen... om vervolgens de gehele santeboetiek in de kerstboom te hangen, een santekraam als het ware :)) + vermakelijk.

traveling.... in huis en erbuiten. zei

En wat de kerstboom betreft.. Kijk uit, hij wordt bij deze aangekleed, alhoewel ik nog niet uit de wiskundige berekeningen van een driehoek in een cirkel ben...
Alles wordt weldra duidelijk.
(Dat travelen op die boom ook!).

Tom zei

'miscellaneous' peeping tom

traveling.... in huis en erbuiten. zei

Ha, ha... Mijnen frank, weet je, was niet gevallen, totdat je me er attent op maakte. May you peep in peace.
:))