woensdag 24 december 2008

xxx-mas


Hercule Poirot weet hoe hij een eenzelvige Kerst doorkomt zonder kleerscheuren. De excentrieke, Belgische detective had het in POIROT’S CHRISTMAS (onversaagd doorscrollen naar 9:46 voor het fragment waarvan verderop sprake) flink koud kunnen krijgen, had hij zich niet uitgenodigd geweten door Simeon Lee op diens reusachtige Engelse erfgoed, waar één en ander verkeerd zou lopen. Nochtans wil ik het niet hebben over gewoonlijke lijken en vermoedelijke daders.

Poirot is vol van zichzelf, bless him! Hij weet dat helemaal, en maalt er niet om. Zijn neurotische gewoontes zetten anti-Agatha Christies aan tot oppervlakkige interpretatie; nochtans getuigt zijn meticuleuze zorgzaamheid van een diep menselijk aanvoelen. Nadat hij afscheid neemt van hoofdinspecteur Japp, zien we hoe Poirot de laatste hand legt aan zijn solitaire kerstdiner, een snuifje aroma toevoegend, een weinig kruiden filterend. Neuriënd anticipeert hij op zijn bewust eenzaam feestmaal.

In mijn platonische herinnering plaatst Poirot één enkele bloem in een kristallen vaasje op de hoek van het verzorgde dienblad. In het fragment dat ik inkijk, ontbreekt nochtans die vrouwelijke toets (het geheugen is een verrader). Zijn gemillimeterde beheersing van keukentechnieken, analoog aan zijn onverschrokken denkgeest, steekt schril af tegen het koud en warm blazen van gastheren en –vrouwen, koks en traiteurwizzards te lande, die zich momenteel dapper uit de naad werken om proefkonijnen te voorzien van menig kerstmaal. Mijn hart en smaak gaan nochtans uit naar eenvoud.

Een sober maal, wellicht iets exquiser dan de doordeweekse plat, nog net in tune met de hedendaagse, gastronomische lichtheid van het bestaan; graag. Entrada Gamba Royale, op een bedje van zwarte pasta, fatsoenlijk gekruid met gesnipperde rode peper, vers geperst citroensap, een lepeltje moutarde de Dijon en een handje dragon. Ik neem me voor het uit te proberen, B’s recept, op Poirotse wijze; ingehouden anticiperend, zacht neuriënd, smaak en stilte tegemoet.

Merry x-mas, ook aan jullie. (In de kerstbol? Dat ben ik...)

5 opmerkingen:

Caro zei

Ik heb gezocht in de kerstbol naar jou, maar ik kan je niet vinden. En ik had mezelf juist graag uit die kerstbol gehad!! Hoe heb je dat gedaan? Mooi verhaal en mooie foto. Voor jou en je familie een hele fijne kersttijd en hopelijk veel fotoplezier in 2009!!

Tom zei

Leuke kerstbol ;). Prettig kerstfeest en bedankt voor de meticuleuze ;) analyse.

Franky zei

Ook een fijne kerst voor jou en je familie. Prachtig geschreven stukje over Poirot trouwens!

Hadriana zei

Dag reizende vrouw,
Bedankt voor je antwoord op mijn vraag over wat je bedoelde met 'Broken English'
Ik ben even op je blog komen kijken en ik vind dit een prachtig stukje over Hercule Poirot.
Het recept probeer ik denk ik ook nog uit.
Prettige kerst!

didiermaurice zei

...een elegante kerst gewenst en dat we nog lang mogen genieten van al die onverdroten schrijfarbeid en... 'in druk' dit jaar zou mooi zijn!