zondag 8 februari 2009

roomkaas-chocolade brownies


200 g chocolade
120 g boter
130 g suiker
75 g bloem
75 g gemalen amandelen (optioneel)
1 theelepel bakpoeder
½ theelepel zout
2 grote eieren
2 soeplepels sterke koffie (optioneel)

voor de roomkaasmengeling
250
g plattekaas
70
g suiker
½ theelepel vanilleëxtract
1
ei

de oven voorverwarmen op 180 °
een bakvorm (30x19cmx4cm, of equivalent) invetten, of met bakpapier bekleden
de chocolade samen met de boter au bain marie smelten
van het vuur de suiker toevoegen en laten afkoelen
de gezeefde bloem, het amandelpoeder, het bakpoeder en het zout door elkaar mengen
de eieren aan de chocolademengeling toevoegen, goed opkloppen tot een glad beslag
tenslotte de droge bloemmengeling aan de chocolade toevoegen
de plattekaas met de suiker en het geklutste ei omroeren en het vanilleëxtract toevoegen
de chocolademengeling in de vorm gieten. hier overheen de kaasmengeling gieten en met een mes beide substanties sierlijk door elkaar halen, zodat een marmereffect ontstaat

gedurende 20-25 minuten bakken, of totdat de ‘cake’ vast aanvoelt in het midden (een stokje in het midden geschoven moet er ‘schoon’ uitkomen)
de cake even laten afkoelen en met een mes langs de randen losmaken.
de cake ontvormen en naar wens in stukken verdelen.
en vooral ervan genieten!

enkele opmerkingen. het vanilleëxtract kan worden vervangen door vanillesuiker, waarbij je het benodigde aandeel gewone suiker iets verlaagt. je kiest zelf welke suiker je gebruikt. het amandelpoeder kan worden vervangen door een ander notenpoeder of door een gelijk deel bloem. ook de chocolade kies je zelf. bittere chocolade vraagt iets meer suikertoevoeging dan melkchocolade! de toevoeging van een weinig koffie is afhankelijk van je eigen smaak.

3 opmerkingen:

Tom zei

brownies, heerlijk. Ik zal even moeten langs komen. :)

Franky zei

Fijn dat je dit recept met ons wil delen en dat moet nu ook eens uitgeprobeerd worden hé want de foto alleen al doet me smullen :-)

Caro zei

Oh dank je ik ben gek op brownies. Nu kunnen we het eens zelf proberen te maken. Niet te veel van eten trouwens. Ik heb van de week gehoord dat gek genoeg mijn cholesterol onrustbarendhoog is voor mijn leeftijd. En ik ben zo slank als wat. Erfelijkheid daar zit je wel mee dan als je van brownies houdt!!