zaterdag 11 april 2009

eboniet en ivoor


Wat léést u, bij nacht en ontij; of op die zeldzame momenten dat de uitbundige lentezon de dansende, zwarte letters van het blanke blad afduwen? Overkomt het u dat uw nachtkastje volgestouwd ligt met uit magazines gescheurde artikels, een stapel boeken uit de bib en recente aanwinsten uit de ramsj, kringwinkel of gestandaardiseerde boekhandel? Liggen de bloedjes in wanorde naast het hoofdkussen en spreekt u ze één voor één aan, als de donkere nacht de slaap wegneemt en u achterlaat, in een hoekje, in het donker, geluiden horend die er niet horen?

Of situeert uw leesvoer zich, carrément, ergens tussen broodkruimel en afstandsbediening? Ik daag u met liefde en mededogen uit, lieve lezer, om prijs te geven wat het is dat u bezighoudt, als het om letteren gaat. U mag de reacties-knop liefdevol indrukken.

5 opmerkingen:

Tom zei

Vroeger sjouwde ik alle boeken in de kast. In de hoop ooit een ultieme volgorde te vinden. Die volgorde heb ik in mijn hoofd gevonden. Een regelmaat die met de klok verandert. Ieder boek maakt me een beetje wijzer.

didiermaurice zei

lieve blogster, boeken zijn de boekensteunen van m'n gedachten, anders vallen ze (die gedachten dan)om of belanden in de goot. En nu ga ik een broodkruimel wegschieten met een elastiekje waarna ik liefdevol de reacties-knop indruk :)

traveling.... in huis en erbuiten. zei

@@ Schatten!

Franky zei

Nog boeken genoeg die hier liggen te wachten. Het stapelen in de boekenkast met de favorieten natuurlijk op een goed plaatsje. Krantenartikels met tips over boeken en interviews met schrijvers slingeren wat rond, maar worden steeds teruggevonden!

girardo zei

Meestal lees ik slechte boeken. Daarom lees ik weinig boeken uit. Laatst las ik de mémoires van Casanova. Deel VII heb ik uitgelezen, bij deel X ben ik op 30 blz van het einde gestrand. De andere delen waren om God weet welke reden niet aanwezig in de bibliotheek en dus had ik een goede reden om ze niet te lezen.