zondag 24 mei 2009

seizoen


Sinds ik verzon om nummer 111 een plaatsje in de keuken te gunnen, slinkt mijn initiële nieuwsgierigheid zienderogen en word ik met de dag kregeliger. Ik slaag erin op te ruimen en terwijl ik dat doe, mijn kookboeken af te stoffen en respectieve pagina’s 111 te inspecteren. Zowat de helft van mijn boeken reiken niet tot 111. De andere helft openbaart gerechten met ingrediënten die ik nooit aankoop. Ik stuit op kalfs- en lamsvlees, zevenkruidenmalen, traditionele irish stew, meloensalade met munt en gebakken haloumi. Kikkererwten vliegen me om de oren (tot daar toe), maar wat ik vooral ontdek is dat er niet één recept is dat me aanlokt. Erger nog, één belangrijke factor wordt door de willekeur van 111 genegeerd : seizoensgebonden ingrediënten. Het is Nigella’s 'zomerfruittaart uit de oven' die het me doet inzien, 111 moet gaan.
Het is nog geen zomer, het is voorjaar. Ik wil klimaat, grond noch plant geweld aandoen. Ik wil koken met groenten en fruit van het moment, eerlijk afgeleverd door de boer, en geen obsessief gedrag voor cijfers moet daar een speld willen tussen krijgen. Dus laat ik dat hemelse getal 111 vooral zichzelve blijven. Ik houd het op 111 knikkers in de kom, 111 raadselrijmpjes in een oud kinderboek of frappanter en recenter dan dat, 111 slachtoffers in een vliegtuigcrash in het verre oosten.
111, ik zeg dàg.

1 opmerking:

Franky zei

Binnenkort zou er een boek met seizoensgebonden recepten op de markt komen. Ik heb de titel hier niet meteen bij de hand maar geef hem door zodra ik hem gevonden heb.