maandag 18 mei 2009

voorschotelen


Het is lang geleden dat het me overrompelt, maar mijn zwak voor cijfers verdwijnt natuurlijk nooit helemaal. Ik word ongevraagd getrakteerd, als ik in een kookboek blader. Mijn oog valt op een bepaalde pagina waarop enkele anekdotes, gerelateerd aan dat ene cijfer me te binnen vallen. Uit het diepe, donkerblauwe abyss van het 'gezonde' verstand, huppelt (samengesteld) cijfer 111 vrank en vrij naar boven. Ik realiseer me dat er geen zuiverder, veelzijdiger, noch indrukwekkender computer bestaat dan de inhoud van de menselijke hersenpan. Maar goed.

111 staat voor een huisnummer waarop ik ooit woonde. Een huis dat erin slaagde me een handvol belangrijke inzichten op te leveren, zoals ieder huis dat wellicht doet. Hierover details uitstrooien zou een recept* onwaardig zijn, maar om te zeggen dat 111 een speciaal plaatsje in mijn leven inneemt is een understatement. Nadat ik verhuisde zag ik om de haverklap autonummerplaten opdagen, met het markante cijfer 111. Viel een willekeurig huis aan me op, dan bleek dat als nummer 111 te dragen. Vond ik een vodje op straat (ik ben zo’n type dat zich buigt voor -op het eerste zicht- mysterieuze vondsten), dan zag ik verrassend genoeg 111 opduiken. Eéns was ik gefrappeerd door een bende wielrenners die onaangekondigd de hellende laan uitzoefden. Ik keek ze na. Yep! Het nummer dat eruit schoot was 111. Gisteren nog zocht Al Pacino, in een in huis rondslingerende videocasette, naar het woonhuis van zijn vervreemde kinderen in FRANKY & JOHNNY. Huisnummer? 111! Ik heb tot vandaag niet kunnen achterhalen of dat nummer een bijzondere betekenis draagt. Had ik wellicht nooit E111 DOET HET** moeten lezen, als kind?

Op pagina 111 van het kookboek dat ik doorblader vind ik een recept, en meteen ook een nieuw, spannend scenario voor dit blog. Ik weet niet of u, lezer, er iets aan heeft om recepten van pagina 111 te ontdekken, maar ik weet van mezelf dat de idee mij prikkelt. Ongeacht wat zich op pagina 111 bevindt… ik maak dàt gerecht klaar, en vertel mijn bevindingen. En als u dat echt niet leuk vindt, dan schuift u gewoon door. Dat is het voordeel van virtueel bladeren.

* deze blogpost vormt een aanloop naar… de keuken, welja.
** (een) noot (te kraken) voor de stripfanaat : tevergeefs heb ik het bewuste stripverhaal gezocht. Het ging hem niet om Guust Flater, maar om een andere, minder bekende held… Speelt mijn herinnering me parten?

Geen opmerkingen: