donderdag 30 juli 2009

snag


Ik lees dat een ‘masterplan’ voor de leegstaande financietoren en het arcadegebouw aan het Brusselse Congresplein ontbreekt (nieuwsbericht februari 2009). Hetgeen vandaag betekent dat de buurt er troosteloos bijligt, in de schaduw van de schandalig hoge nieuwbouw aan de Kruidtuin. Een of ander financieel centrum, is het? Een helikopter slingert zich heen en weer boven ons hoofd tijdens onze korte exploratietocht die, met half dichtgeknepen ogen doet denken aan een belegerd, naar Belgische normen, stuntelig afgebakend niemandsland (prikkeldraad gebogen over dranghekkens en lichtijzeren platen). Aan hoeveel daklozen en vluchtelingen kunnen de gapende, stalen armaturen onderdak bieden?

Op de Koningsstraat staan de nietsvermoedende, onbekommerde kleine drommen losers van de nieuwe wereld zich in uitgedunde getale (vakantie) bij elkaar te roken, een bekertje koffie slurpend. Bent u een roker? Dan weet u bij deze hoe ik denk over roken in de 21ste eeuw, de eeuw waarin we allemaal wijzer dienen te worden (fat chance to that…). Maar die koninklijke straat leidt ook naar de Kruidtuin, en in die Kruidtuin / Botanique loopt nog tot 9 augustus BELGICUM van Stephan Vanfleteren. In de verrassend intimistische setting komt het fotowerk beter tot haar recht dan in het overmoedige Antwerpse Fotografiemuseum. Ik wil het u graag aanbevelen.

A. en ik wisselen jeugdzonden uit, terwijl we langs de verlopen buurten voor het Noordstation afdalen naar de nieuwe Noordwijk, waar het contrast met de wemelende Brabantstraat niet groter kan zijn. Gladgestreken plastronnen en gezichten, en toch ook over de ellebogen geschoven hemdsmouwen, want het is warm, in Brussel. En pauzes worden (alweer) in getale genomen op stoepen, op bankjes, op de esplanades, aan toegangen tot kantoorgebouwen, hotels en restaurants. Ik wil niet te hard zijn voor mijn medemens, maar ‘domme mensen doen domme dingen, ook en vooral in warm weer*’…. *BURN AFTER READING (JOEL & ETHAN COEN) past als een handschoen op een dagje mensen en dingen kijken. Of anders gezegd, wat weet u nu eigenlijk van the security of your sh*t? ;-)

4 opmerkingen:

didiermaurice zei

het gapende niets?

Anoniem zei

mijn middagpauze smullend van mijn lekker broodje én genietend van de prachtige foto's van de "brussel reeks"
Meer moest het niet zijn
Merci beaucoup x M

anne zei

Padou ..... uw foto's zijn schit-te-rend !! Ik ga zeker nog eens trug , maar dan met mijn extra kleinere lens, .. en voldoende filmrollekes, ... en mss toch ook mijnen digitale ??

traveling, in huis en erbuiten.... zei

@did
ja, dat bedoelde ik idd.