maandag 3 augustus 2009

een kantje meer dan tudor


Ik was in mijn nopjes, onverwachte nopjes, toen ik in een Denderbocht ineens de toren van de kerk van Ninove zag opdoemen. Dat betekende dat ik er bijna was. U moet weten dat ik het vandaag in mijn sterre kreeg me naar die andere stad aan het water te begeven, op de fiets! Voor wielrennende fanaten een niemendalletje, voor mij een opdracht. Het was mij minder om stad en inhoud te doen, dan wel om de afstand te volbrengen, mezelf te drijven, tegen de wind in te gaan, zo dat moest. En ik haalde het.
De camera bleef de hele tijd in de fietstas zitten. Mijn ogen, nochtans verscholen achter super grote zonneglazen (tegen de vliegjes), legden alles voorgoed vast. Ik zag koeien, paarden, paardenbloempluisbollen, nylon fietspakjes aan me voorbijflitsen. De bomen zagen er vreemd herfstig uit, totdat ik doorkreeg dat de tint van mijn zonnebrilglazen de werkelijkheid geweld aandeed. In Pollare sukkelde ik van de fiets om uit te blazen op de trede van een oude brug.

Op een pleintje in Ninove at ik een oude korst en kon mezelf wel om mijn oren meppen dat ik geen uitgebreide picknick bij me had. Waarom ik niet op een terrasje ga zitten luieren? U kent me niet goed, zeker? Terug (al iets minder galop) in het zadel en de nieuwe locatie voor kringwinkel 2 in Ninove ontluisterd. En dan is ’t begonnen… de tegenwind. Die stond gerimpeld op de Dender, en ik, ik lag geplooid op dat fietske van me. Ter hoogte van de Gavers in allerheil een zak chips ingeslagen en dat pakje volleerd, al fietsend, leeg gevreten.

Natuurlijk kan het zijn dat tien uur non-stop TUDORS, ondanks het barbarisme aan het Engelse hof ten tijde van Henry VIII, mij teer naar het hoofd is gestegen, waardoor het misschien een klein wonder mag heten dat ik niet in de Dender ben beland.

2 opmerkingen:

Franky zei

Heb deze week ook de tocht langs de Dender gemaakt, zij het van Aalst naar Ninove en met heel wat tegenwind in het oprijden. Prachtige tocht trouwens.

Tom zei

Met de fiets in de hand komt men door heel het land. ;) wellicht dwaze uitspraak, maar het is zo.