vrijdag 28 augustus 2009

zilver


Ik word momenteel opgeslorpt door het rapport OVER THE RIVER, gepubliceerd in maart 2009 door christo&jeanne-claude, waarin stap voor stap, woord voor woord, licentie voor licentie, verantwoording voor verantwoording wordt uitgediept hoe hun eerstvolgende kunstproject zich zal manifesteren : een rivier die zich zilverglanzend ontrolt voor de ogen van de toeschouwer… Ik wil niet op de dingen vooruit lopen, maar vandaag kan en wil ik erover meespreken.

Een tijdje geleden creëerde ik op dit blog het label bakstenen. Weinig posts sindsdien, enkele débâcles onderweg, wijsheid in een enveloppe. Een dak en alles wat eronder zit uitkiezen is niet van de poes. Ik heb rekening te houden met mijn eigen excentrieke instelling en met deze van zoonlief. T. is soms verbonden aan herinneringen, die hij niet wil herhalen in een nieuwe woonst, maar ook ik ga niet vrijuit. Het leven is niet zoals wij het dromen, altijd zoals het zich voordoet.

Ik snap dat ik dagelijkse beslommernissen heb op te nemen, deze heb aan te wenden op een zo positief mogelijke manier, om ze vervolgens te transformeren; zodat wijzelf en iedereen er beter van worden. Zwaar als dat klinkt, loop ik luchthartig over de Denderbrug ter hoogte van de plage en terwijl ik naar beneden staar in het fonkelende water en daar de ochtendzon zilverglanzend weerspiegeld zie, vat ik moed.

Een toekomstbeeld daagt me : des ochtends de rivier oversteken in de ene richting om haar kort nadien weer over te steken in tegengestelde richting over de aanpalende spoorwegbrug, onderweg naar elders, het is een project op zich! Als mijn eigen dak maar niet zilver glanst.

Geen opmerkingen: