zondag 13 september 2009

l'opzione vegetariana

Af en toe een lasagne zonder vlees is als af en toe een pizza zonder tomaten : het doel valt na te streven. Met andijvie, gestoofd in olijfolie en gekruid met zwarte peper; prei in reepjes gebakken met sojasaus en limoen; een restje sperziebonen natuur; een fijngemalen groentensaus van courgette, venkel, peterseliewortel, ajuin en look; een handvol kerstomaatjes (die openbarsten in je mond, niet op je bord); feta en mozzarella; bechamelsaus maison en de onvermijdelijke vellen pastadeeg, stuur je aan op een vegetarische lasagne die licht verteerbaar is, aan smaak en textuur niks hoeft in te boeten voor haar carnivore variant, en handig wegstapelt in de vriezer.
Ik vertelde laatst over Molly en haar kookboek. Haar recept voor bramencake trok me onweerstaanbaar aan. Ik liep over de boerenmarkt van Gaasbeek gisteren, te speuren naar late bessen, maar moest geduldig wachten (en hopen op goed geluk) tot in het Waterhof, vooraleer ik frambozen, bosbessen en zwarte bramen kon inslaan, die in hun volle kleur en weelderige belofte in het rauwe cakedeeg gleden, om er stroperig gesmolten weer uit te voorschijn te komen. Zo genietbaar goed bestellen we voortaan iedere zondag.

3 opmerkingen:

didiermaurice zei

de smulpaap in mij wordt hier zeer lieflijk aangesproken :) lekkerbekkende groet

Tom Veys zei

Wanneer nodig je ons eens uit? ;)

girardo zei

Ik krijg het water in de mond...