woensdag 14 oktober 2009

leven # 7


Als u het niet doet, dan heeft u er geen last van. Als u zich er niet heen begeeft, dan valt het niet eens op. Als u er niet bij zweert, dan is het uw probleem niet. Als u het snuisteren aan anderen overlaat, dan hebben zij misschien bedenkingen. Als u er zich niet voor naar Limburg begeeft, dan heeft u tenminste die afstand uitgespaard. Maar iets is veranderd, grondig gewijzigd, en het moet me van het hart.
Ooit woonde ik op de hoek van een straat, en op de tegenoverliggende hoek was de teleshop gevestigd. Het was, wat je vraiment kunt noemen, een rommelwinkel. Er zat een omfloerste lijn in, wellicht meer betrekking hebbend op de uitbaatsters dan op de winkelinhoud. Maar ik vond er ooit bovenstaande schoonheid, en ik ben tot vandaag compleet verliefd op hem. Ik zag hem liggen op vrijdag, stopte een kattebel in de bus op zaterdag, en liep ermee over straat op maandag; richting huis, richting woonkamer, richting grote, lege muur, waar de spiegel zich in zijn zoveelste leven nooit heeft beklaagd.
Laatst in Tongeren, keek de winkelbediende me strak aan. Ze klopte onge├»nteresseerd op een kleine affiche : NIET GEPRIJSDE GOEDEREN WORDEN NIET VERKOCHT. Daar stond ik met zeven onnozele breiwolbollen. Geen kat die ze wilde, uitgezonderd ik, maar ik moest ze achterlaten, madame joeg ze genadeloos een leegstaande winkelkar in. En dus geef ik het van mijn hart : de kringwinkels zijn niet meer. Ik snak naar dat menselijke gevoel van weleer en de nonchalante finesse als het op rommel verkopen aankomt. Nu de overheid geld pompt in quasi lucratief project n° ##, is de bevlieging uit het snuisteren gelicht. Glorix en Mister P. hebben de luister weggeveegd, voortaan eet je er van de grond. En dat scheelt in de beleving. Het oogt allemaal prachtig ton-sur-ton, maar de ziel der dingen… waar is die inmiddels gebleven?

1 opmerking:

didiermaurice zei

Ik stel dat ook vast, ik begin al mijn voeten te vegen als ik een kringwinkel betreed... Alleen de rouge van de kassiersters is niet zorgvuldig aangebracht, het is het enige wat me tegenwoordig niet stoort.