zondag 8 november 2009

als het regent, dan giet het


Zo gaat dat in films die een, twee en meer moeilijke onderwerpen aansnijden. Om tegemoet te treden aan het element romance wordt Angelina Jolie opgevoerd als liefhebbende moeder, die op een dag dat zij moet overwerken, haar zoon thuis kwijtraakt. Het verhaal krijgt vorm en de kijker wacht op het verlossende moment dat het tij gaat keren, dat recht gaat geschieden, dat het verhaal op dreef komt en in schoonheid wordt afgerond.
Maar dan verliest de plot zich in niet goed weten of de essentie ligt in het hartverscheurende verhaal van de moeder, het onfortuinlijke lot van de kinderen, de furie van de misdadiger; óf wellicht het geheel van omstandigheden binnen de LAPD politie-eenheden in de jaren dertig, waar corruptie en machtsvertoon hoogtij vieren. John Malkovich in de huid van een broadcasting predikant die Madame Jolie rebels ondersteunt in haar verlies, valt hier voor het eerst sinds lang te genieten.
Regisseur CLINT EASTWOOD snijdt in CHANGELING onderwerpen aan die door een sobere, uiterst berekende wijze van filmen beklijven en beklemmen. Jammer genoeg mist hij door de harkerige sprongen in onderwerpverschuiving diepgang in de karakters die hij neerzet. Er worden een flink aantal conflicten aangekaart, waardoor Jolie niet de gelegenheid krijgt het verlies van een enig kind nog schrijnender te belichamen. Zij had dat mijn inziens erg graag willen doen.

Geen opmerkingen: