vrijdag 18 december 2009

kerstman!


Ik ben erachter, Kerstman lijdt onder gespleten persoonlijkheid, letterlijk dan. Hij wordt in december in die rol geprangd en wij zijn stille getuige van het leed. Kerstman begint zijn leven glunderend, wanneer hij voorzichtig en voor het eerst wordt neergelaten, zijn jasje zacht van rood fluweel, de witte fluffy rand bol van belofte. De man die pakjes brengt, zoveel staat vast. Onder zijn waakzame oog voelen de mensen zich gerust. Hoort, wie klopt daar tegen de gevel? Het is Kerstman!
Als Kerstman de derde keer vanonder het zolderstof wordt gesleept, dan is dat wijnrode van zijn jasje mottig vaal geworden, de fluffy rand hangt slap in sliertjes te draden. Kerstman mag nog wel dienst doen. Niet langer over de balustrade gezwierd, wordt hij ter plekke ‘goed’ gehangen. Het is dat hangen dat zo’n opzien baart. Hebt u hem recent opgemerkt? Kerstman stopt beschaamd de kop tussen de spijlen van het balkonhek. Zijn lot is vreselijk geworden. Of het nu gaat om waslijn, visdraad, sleeptouw of een rubber elastiek : Kerstman wordt gewoon opgehangen! En voor wie nog meer onderzoek verricht : daar hangen al zijn gekloonde broeders. Zalig, zalig Kerstfeest!

1 opmerking:

didiermaurice zei

ik voel me niet zo'n kerstkalkoen, -man... maar dat neemt niet weg dat ik je een mooi kerstfeest toewensen mag. Gewoon omdat ik jou al haast jaren ken via je onverdroten bijgewerkte, genereuze blog die ik bovendien nog altijd met veel overgave lees. Didier.